ARCHEOLOGICAL MUSEUM IN BISKUPIN

MUZEUM ARCHEOLOGICZNE W BISKUPINIE

Założenia Projektowe:

Przyjęte założenia projektowe, skupiają się w szczególności na zaproponowaniu obiektu pawilonu wystawienniczego w nowej lokalizacji,  oraz stworzeniu placu z amfiteatrem w miejscu obecnego budynku muzeum. Decyzje te wynikają z zaobserwowanej i przestudiowanej potrzeby stworzenia przestrzeni „pustej” i przestrzeni „pełnej” w kontekście całości założenia MAB. Albowiem zamknięcie głównej ścieżki narracyjnej obiektem kubaturowym powoduje szereg implikacji, w tym przede wszystkim sugeruje zakończenie wszystkich możliwości zwiedzania terenu. W długiej perspektywie rozwoju Rezerwatu zamknie to możliwość jego dalszego rozwoju w przyszłości.

Idea:

Podstawowa idea skupia się na doświadczaniu przestrzeni kompleksu MAB przez jej użytkowników w kontekście rozpoczynania trasy zwiedzania (na tym, jaki jest odbiór przestrzenny i pierwsze wrażenie odbiorcy) oraz formy jej zakończenia (co odbiorca widzi i co odczuwa na koniec zwiedzania). W projekcie istotnym elementem determinującym decyzje o nowej lokalizacji pawilonu i tym samym stworzenia „pustki” w obecnym miejscu, jest ukrócenie obecnej sytuacji, którą doświadcza użytkownik, i którą można określić jako: użytkownik, wchodząc na teren MAB od razu wchodzi na ścieżkę wśród gęstwiny drzew i krzaków, bez prawidłowego wprowadzenia w tematykę, zaś kończy na ścianie pawilonu nie doświadczając ostatniego widoku na roztaczają się panoramę przyrody z pastwiskami i historyczną/historyzującą architekturą, oraz na potencjalne dalsze ścieżki zwiedzania.

Przyjęte założenia w projekcie pozwalają zmienić ten sposób doświadczania przestrzeni przez użytkownika, gdzie: najpierw odbiorca styka się z pawilonem wystawienniczym co pozwala na klarowne wprowadzenie w tematykę, a kończy trasę zwiedzania w miejscu placu z amfiteatrem, z którego to miejsca ma otwartą perspektywę w głąb krajobrazu pastwisk i możliwość ostatniego spojrzenia na dawne, historyczne/historyzujące zabudowania, oraz kontynuowania zwiedzania ścieżek/pętli fakultatywnych

To odwrócenie i zarazem stworzenie nowego początku i końca procesu zwiedzania i doświadczania staje się głównym założeniem projektowym mającym zasadniczy wpływ na dalsze decyzje dotyczące m.in. formy pawilonu, jego układu funkcjonalnego i zastosowanych materiałów w celu stworzenia spójnego języka dla całości przyjętej idei.

type: architecture

status: competition

investor: Muzeum Archeologiczne w Biskupinie

area: 16,3 ha

year: 2023

location: Wrocław [PL]

SITE PLAN / PLAN SYTUACYJNY

Pawilon:

Zaprojektowanie nowego pawilonu na istniejącej polanie tuż przy wejściu głównym na teren MAB stanowi pierwszy element kontaktu odbiorcy z terenem całego rezerwatu archeologicznego MAB jako ważne uzupełnienie całego programu zwiedzania.

W projekcie przyjmuje się przesunięcie wejścia głównego w stronę południową (wg schematu tras zwiedzania – plansza 01) co pozwoli nakierunkować odbiorcę od razu na pawilon i tym samym dać możliwość rozpoczęcia trasy zwiedzania od muzeum (np. krótkiego wstępu w audytorium) lub tylko skorzystać z funkcji usługowych i przejść dalej w głąb rezerwatu. Zabieg ten pozwala również wycieczkom zorganizowanym rozdzielić grupy w sezonie wysokim na część rozpoczynającą od zwiedzania muzeum, albo udającą się od razu na ekspozycje plenerowe.

SITE PLAN / PLAN SYTUACYJNY

Lokalizacja:

Lokalizacja budynku jest polemiką z zaproponowaną w regulaminie konkursu nową trasą zwiedzania (Schemat komunikacji). Obserwowane lokalizacje rekonstrukcji obozowisk i osad w terenie stanowią zbyt abstrakcyjny obraz aby zwiedzający mógł w pełni docenić ich charakter i zależności bez obrazowego wprowadzenia do tematyki Rezerwatu. Stąd też istotne jest aby odwiedzający poznali obszar w sposób holistyczny np. poprzez prelekcje/filmy, wystawy lub proponowane w projekcie uzupełnienie tych elementów o interaktywną makietę obszaru.

ENTRANCE VISUALIZATION / WIZUALIZACJA WEJŚCIA

GROUND FLOOR PLAN / RZUT PARTERU

FIRST FLOOR PLAN / RZUT PIĘTRA

MAIN LOBBY VISUALIZATION / WIZUALIZACJA GŁÓWNEGO LOBBY

FUNCTIONAL SCHEMES / SCHEMATY FUNKCJONALNE